Silnik i układ jezdny – smarować, by jechać
Każda maszyna samobieżna wymaga typowej kontroli mechanicznej silnika i układu jezdnego. Jeśli sprzęt stał przez dłuższy czas nieruchomo, przed jego odpaleniem, warto poświęcić czas na jego oględziny. Trzeba szukać wycieków, zacieków, a pod maszyną – śladów kapania płynów. Oględziny warto wykonać w słoneczny i suchy dzień, a i tak bez dobrej latarki się nie obędzie.
Dla jednostki wysokoprężnej trzeba sprawdzić układy:
- zasilania paliwem: w tym szczelność połączeń, przewodów, filtry;
- dolotowy powietrza: filtry, przewody, szczelność, wszystkie łączniki, turbosprężarka;
- wydechowy: szczelność, regulacja zaworów.
Układ jezdny to opony, koła, system hamulcowy, układ kierowniczy. Ich działanie sprawdza się w dwie osoby, podobnie jak sprawność działania systemu oświetleniowego. Kilka miesięcy postoju, zwłaszcza przy nieoczyszczonych po poprzednim sezonie resztkach pożniwnych i ziarnie, może okazać się katastrofalne dla elektryki, gdy na kablach żerowały gryzonie.
Kontroli pożniwnej podlega także każda chłodnica, filtry powietrza i kabinowe. Dbałość o filtry i chłodnice to jedna z najprostszych czynności obsługowych, jaka może przynieść oszczędności paliwa.
Po zimie warto też skontrolować stan akumulatorów. Uzupełnianie elektrolitu trzeba dokonać tylko wodą destylowaną i koniecznie w okularach i rękawicach ochronnych. Zobacz, czy skrzynka akumulatorów nie poddała się korozji. Szkoda by było przerywać żniwa, by szukać zgubionych akumulatorów gdzieś w polu…
Nie warto oszczędzać na jakości smaru. Oryginalne smary i oleje nie niszczą uszczelek i gum, jak to potrafią ich zamienniki. Rodzaj oraz ilość środków smarnych do stosowania w sieczkarni i kombajnie CLAAS można znaleźć w „Wykazie środków smarnych” dostępnym na platformie CLAAS connect. Wystarczy zarejestrować się na niej, wprowadzić nr seryjny swojej maszyny, by otrzymasz wiele pomocnych informacji.
Przejrzenie kombajnu czy sieczkarni potrafi zająć kila dobrych godzin. Gdy zmęczony usiądziesz przy popołudniowej kawie zastanów się, czy Twoje maszyny są przygotowane do najbliższego sezonu, tak aby zapewnić niższe koszty pracy?